english
 

תכנית הכשרה להנחיית הורים, מורים ובני נוער

מטרת הקורס

הקורס להכשרת מנחים להנחיית סדנאות לייף סנטר באורך 10 מפגשים בני ארבע שעות אקדמיות, לפי פירוט הנושאים הבא. מטרת הקורס היא הקניית התכנים להעברת שתי הסדנאות, "איך לדבר כך שהילדים יקשיבו",  ו"אחים ללא יריבות״, שנכתבו על ידי אדל פייבר ואליין מייזליש, תלמידות של פרופ' חיים גינות, והותאמו לישראל ע"י שושנה הימן ואילנה סטרובינסקי. מנחת הקורס:  שושנה הימן.

התכנים של הסדנאות עוסקים בתקשורת ביניאישית כאמצעי לקרב את הילדים ולשמור על יחסים של אהבה, כבוד ושיתוף פעולה.  הגישה של הסדנאות מבוססת על תובנות בצרכים ההתפתחותיים של הילדים ובחשיבות ההיקשרות וביכולתה לתת מענה אמיתי לצרכים אלה.

קבלה לקורס מותנית בראיון אישי.

קבלת תעודת מנחה של לייף סנטר תחייב השתתפות מלאה בקורס ובקבלת הגישה והסכם שיתוף הפעולה עם נציגי המחברות.

אוכלוסיית היעד:   יועצים חינוכיים, עובדים סוציאליים ואנשי מקצוע אחרים המטפלים במשפחות ובילדים.
 

"השינויים שראיתי היו אכן יותר בטחון בכל הקשור להדרכה וייעוץ להורים, אבל הרבה מעבר לזה, קבלתי נקודת מבט מעמיקה יותר אודות התפתחות האדם [הילד] מודעות גבוהה יותר לצרכי הילדים, תובנות רבות גם ברמה האישית והמשפחתית הקרובה."

 

נושאי לימוד

מפגש 1.  מבוא לתוכן הסדנא ״איך לדבר כך שהילדים יקשיבו״. ההקשר הנכון והחיוני לגידול ילדים

הגורמים לקלקול מערכת היחסים בין הורים וילדים ומקור המסכות ההורית.  חידוש וחיזוק הקשר החיוני בין הורה וילד, האינטואיציה ההורית ומקור ההשפעה על הילדים.  

מפגשים 2 - 7:  ״איך לדבר כך שהילדים יקשיבו״

מפש 2.  כיצד נעזור לילדים להתמודד עם רגשותיהם

הבסיס לשפה שמפתחת ומעמיקה את הקשר הורה - ילד ותורמת לשמירת ההיקשרות לאורך השנים.  אלו תגובות מזיקות לקשר.  מיומנויות המחזקות את הקשר הורה - ילד.  כיצד להגביל את התנהגות הילד מצד אחד ולהכיל את עוצמת רגשותיו מצד שני.  מיומנויות אלו מפתחות אצל הילדים מודעות לעולמם הפנימי, מודעות המאפשרת להם להתמודד בצורה יעילה עם המציאות.

מפגש 3.  השגת שיתוף פעולה

מדוע השיטות הרווחות להשגת שיתוף פעולה פוגעות בילד ובקשר שלו עם הוריו ומעוררות רצון לעשות ׳דווקא׳ (גם אם מביאות לשיפור בטווח הקצר).  תרגול ודיון אודות חמש מיומנויות המעוררות בילדים את תחושת האחריות ואת הרצון לשתף פעולה בבית וגם משמרות את מערכת היחסים הורה-ילד ואת האווירה הנעימה בבית.

מפגש 4.  חלופות לענישה

חוסר יעילות הענישה כאמצעי להנהגת משמעת.  שש חלופות לענישה המאפשרות להורים להביע את רצונותיהם או ציפיותיהם ובו זמנית לעורר בילדיהם את הרצון לקבלת אחריות על התנהגותם.  תרגול גישת פתרון בעיות המאפשרת להורה למצוא יחד עם ילדו פתרונות מעשיים לבעיות החוזרות על עצמן, יחד עם פיתוח חשיבה יצירתית והיכולת להקשיב לרעיונות של אחרים.

מפגש 5.  תמיכה בצמיחה הטבעית של הילד

שש מיומנויות הסוללות את הדרך לבגרות אמיתית ומאפשרות לילד לשמור על זהותו וערכיו מול החברה.  כלים המאפשרים להורים להוות מקור הכוונה של הילדים ולהוות חלק משמעותי בתהליך התבגרותם של ילדיהם.

מפגש 6.  שבח

מה הסכנות בשבח?  האם ניתן לשבח יותר מדי?  ההבדל בין שבח כוללני הנתפס בעיני הילד כמלאכותי ולבין שבח המעצים את הילד, מאיר תכונות חיוביות באופיו.  תרגול כלים המאפשרים להורים לראות את הנקודות החיוביות בילדם וגם בעצמם.

מפגש 7.  שחרור מתוויות

כיצד מחשבות של אחרים משפיעות על הדימוי העצמי ועל התנהגותו של הילד.  כיצד תווית מצמצמת את האפשרויות להתנהגות הילד ומונעת ממנו לצמוח באופן אופטימלי.  שש מיומנויות המאפשרות להורים להימנע מתוויות ולשחרר את ילדיהם מתוויות, אם אלו כבר קיימות.  

מפגשים 8 - 10:  ״אחים ללא יריבות״:  כלים מעשיים לבניית קשר של כבוד הדדי והקשבה בין אחים

מפגש 8.  לעזור לילדים להתמודד עם רגשותיהם אחד כלפי השני

עוצמת רגשי התסכול, כעס וקנאה שאחים מרגישים אחד כלפי השני.  תגובות רגילות של הורים לתלונות אחים וההשלכות של דחייה או התעלמות מרגש.  4 מיומנויות המאפשרות להורים לעזור לילדיהם להביע את רגושתיהם השליליים בפני אחיהם מבלי לפגוע זה בזה.  שמירה על ייחודיות כל ילד וילד.

מפגש 9.  כיצד נספק לכל ילד את המרחב להגשים את עצמו

הסיבה שילדים מוצבים בתפקידים שונים.  מהי השפעתם של תפקידים אלה על יחסיהם של הילדים אחד עם השני ועם הוריהם.  מיומנויות המונעות מהילדים להינעל בתפקידים צרים ולשחררם מתפקידים שכבר נעולים בו.  אסטרטגיות לפתרון סכסוכים, כללים ברורים מתי ואיך להתערב בסכסוכים בין הילדים.  מיומנויות המאפשרות להורים לעזור לילדיהם להביע את רגשי הכעס והתסכול אחד כלפי השני, למד את הבעיה, לחשוב על פתרונות אפשריים ולהגיע למסקנות משותפות.  בעזרת מיומנויות אלו הילדים מפנימים דרך עיילה ליישב אי הסכמות בין אנשים.

מפגש 10.  חלק א׳. פתרון בעיות.

דרך ברורה, הכוללת עשרה צעדים, המאפשרים להורים לסייע לילדיהם ליישב קופנליקטים.  דרך זו מהווה מודל לכל קבוצת אנשים ומאפשרת לילדים להתנסות בחוויה החיובית של עבודה משותפת כקבוצה.  

מפגש 10. חלק ב׳.  לחבר את החלקים.

**מנחים המעוניינים להעביר את ההשתלמות למורים ״איך לדבר כך שהילדים ילמדו״ יכולים להשתתף בקורס הכשרה כהמשך לקורס זה.  
״איך לדבר כך שהילדים ילמדו״  כלים למורים העוזרים להם להבין את רגשות התלמידים והשפעתם על יכולתם ללמוד.  תקשורת המזמינה שיתוף פעולה, מלכודת הענישה וחלופות לענישה המפתחות משמעת עצמית אמיתית.  המשמעות של שבח וביקורת ושחרור התלמידים מסטיגמות.  ההשתלמות למורים מבוססת על הסדנא להורים ומקנה למורים את היכולת להתאים את המיומנויות לנעשה בכיתה.  

**מנחים המעוניינים להעביר את הסדנא ״תקשיב לי!״ לבני נוער, יכולים להשתתף בקורס הכשרה קצר כדי לקבל את התכנים עבור הסדנא לבני נוער.
״תקשיב לי!״  המתבגרים יכולים להפיק תועלת מלמידה על ההשפעה של הדיבור היומיומי שלהם.  סדנא זו מתאימה את המיומנויות מתוך הסידרה של ״איך לדבר כך שהילדים יקשיבו״ לבני הנוער ופותחת להם צוהר לעולם של דיבור בכבוד אחד לשני, להורים ולמורים.  יישום כלים אלה מסייע בפיתוח שליטה עצמית וקבלת אחריות אישית.

הכשרת מנחים לייף סנטר

הכשרת מנחים לייף סנטר