english
אודות הגיל - גיל ההתבגרות
שעת סיפור
גיל ההתבגרות שאלות ותשובות
גיל ההתבגרות - מאמרים
חנות
פורום
חפש לפי נושא: חפש מאמרים המכילים את המילה\מילים:

גיל ההתבגרות / גבי עומר

הגעתי למסקנה שהמיקסר הזה שנקרא עולם מתפתח בעיקר חומרית מאוד מהר....הרבה יותר מדי מהר אולי , ואז הגעתי למסקנה ש...רגע רגע גם הנוער, אולי בעיקר הוא – נמצא שם בתוך השינוי האין סופי המהיר הזה . ואנחנו, המבוגרים, עדיין מודדים אותו במדדים של יותר מארבעים שנה אחורה.....כאילו אנחנו עדיין בשנות השבעים .

ואז הגעתי למסקנה....שאין לי מסקנה

מאת: גבי עומר ,מנהל אגף הנוער – מתנ"ס מזכרת בתיה

 

ואז הגעתי למסקנה שמדובר באבולוציה , הכל אבולוציה – לא תורת דרווין שעומדת לבחינה של כופרים מול מאמינים, אלא באבולוציה של התפתחות והשתנות העולם , הבריאה,האדם.   הגעתי למסקנה שהמיקסר הזה שנקרא עולם מתפתח בעיקר חומרית מאוד מהר....הרבה יותר מדי מהר אולי , ואז הגעתי למסקנה ש...רגע רגע גם הנוער, אולי בעיקר הוא – נמצא שם בתוך השינוי האין סופי המהיר הזה . ואנחנו, המבוגרים, עדיין מודדים אותו במדדים של יותר מארבעים שנה אחורה.....כאילו אנחנו עדיין בשנות השבעים .

קרוב לשלוש שנים שאני במזכרת בתיה , חי את הנוער ...יותר מעשרים שנה שאני חי את הנוער בחברה הישראלית. פגשתי את כולם: ערבים , יהודים, דרוזים, מוסלימים , נוצרים , עולים , ותיקים, קיבוצניקים , דתיים , חילוניים , עבריינים , מחוננים, מוגבלים פיזית ומנטאלית ואפילו כאלה שראו כבר חצי עולם עם הוריהם או לבדם..
המושבה הקסומה הזו, בלב השפלה, מאפשרת לי לעשות, סוף סוף עבודת עומק . במסגרת תפקידי כמנהל אגף הנוער של המתנ"ס היישובי , אני אחראי על כ 1,200 בני נוער מכתה ז'-יב' בתחום הבלתי פורמלי .אין ספור חוגי ספורט ומוזיקה, שתי תנועות נוער גדולות – בני עקיבא והנוער העובד והלומד , חיבור לכל מחלקות המועצה המקומית ושיתוף פעולה יוצא מן הכלל לו אני זוכה מכל אדם ובעל תפקיד ביישוב.
 

הבקשה שלי של בניית דרך לא ממוקדת תוצאות זוכה, אולי לראשונה בחיי המקצועיים, להבנה ולגיבוי ובעצם מאפשרת להגיע לתוצאות די מהירות אפילו .  מדי יום ראשון אני אומר לעצמי: "הפעם אהיה ממש מפוקס ואנקוט בדרך עבודה מסודרת"...אבל הבוקר טס לו מהר ובני הנוער שמגיעים אלינו טורפים מהר את הקלפים , האנרגיות שלהם, השמחה , הלחץ, הכל נמצא שם ושולח אותי לעזוב את הניירות והשולחן ופשוט להיות איתם – זוהי הדרך שלי ...לעתים מסיטה אותי מן המסלול של אותו היום ...זוהי הדרך שלי – פשוט להיות איתם. טוב או רע ? כנראה לעולם לא אדע באמת.  

בתוך כל הכאוס הזה אני יודע שיש דברים שעובדים היטב; תחושות הבטן שלי מתחילות להיות מגובות בעובדות: מספר הולך וגדל של בני נוער שמגיע לפעילות, נוער שמתעניין יותר, ומכיר אותי ואת הצוות שלי ..ובעיקר בעיקר ירידה משמעותית בואנדליזם ביישוב בעיקר בהשוואה ללילות הקיץ בין שנה זו לשנה שעברה.  אה, ועוד דבר – הוצאנו אוטובוס מלא בנוער לטיול ,רוב משתתפיו הם מה שנקרא "נוער בסיכון" – זה היה אולי הטיול החשוב והמהנה בחיי ..וגם בחייהם – לא נתקלנו בהפרעה אחת ,בנסיון אחד להגניב בקבוק אלכוהול או במקרה אלימות...ומדובר בנערים שרובם נזרקו כלאחר יד מבית הספר בו למדו ביישוב ....כלומר דבר אחד או שניים אנחנו יודעים לעשות עם נוער.

 
אז מה זה ? מה המתכון הסודי ?

ובכן המתכון ידוע לכולם, אלא מה שהוא כרוך במאמץ, ובעיקר כרוך בשינוי המחשבה והפעם אנסה להיות מסודר במחשבותי:

  1. חשוב להבין כי העולם בו אנו חיים מורכב מן העבר – הכל השתנה – מבנה המשפחה ,ההררכייה בין מבוגרים וקטינים בחברה שלנו , סדר הערכים בחברה השתנה, הניכור החברתי הולך וגדל – התחושה שאתה בודד הולכת וגדלה .
  2. חשוב להודות שהנוער כבר לא באמת במרכז העניינים – אם ניקח רק כמה עשרות שנים אחורה, לנוער היה משקל משמעותי בבניין המדינה, במרד בנאצים , בעליות החלוציות השונות ארצה , בניין הארץ – קיבוצים מושבים ...הנוער הפך להיות בעיקר מושא פאסיבי לכל חברה שרוצה למכור מוצר חדש וזהו !! אנחנו לא באמת מפנים את האנשים הטובים לעבוד עם נוער, לא באמת מפנים לשם כסף , ובעיקר לא מפנים את תשומת הלב שלנו .
  3. קריטי שנדע אודות הקשר בתוך המשפחה ....פוחד לקרוא את המחקר האחרון בנושא ,אבל בפעם האחרונה שהתעדכנתי, לפני 5 שנים , דובר על 14 דקות בממוצע שהורה מתקשר עם ילדיו בשבוע – זה אומר הכל !!
  4. נעצור לחשוב מה אנחנו רוצים מהנוער שלנו ?? מהילד והילדה שלנו , מהכתה אותה אנחנו מלמדים ("אני רק מורה מקצועי אני לא מחנך"...) מהחברים של הילדים שלנו, ובעיקר מעצמנו . נשים את זה בתוך ערכים ונחשוב מה היא הדרך הנכונה לעבור מן המקום בו אנו נמצאים למקום בו אנו מבקשים לאפשר לנוער
  5. הדרך אותה אני עובר ועברתי במזכרת בתיה:
 
א. אני מגייס את כל מי שאפשר -  להבין כי מדובר במשימה החשובה ביותר שלנו  ולקבל לגיטימציה מעשית לפעול בדרך הנכונה ביותר ולאו דווקא בדרך המרשימה
 

השקעתי ומשקיע המון זמן ומשאבים להתערות בנוער – להכיר אותם ושיכירו אותי.גם את הנוער שקל לאהוב וגם את הנוער שממנו אני מסתייג (אלימים, טרחנים ,עצלנים) – פשוט לחיות את הנוער (כיום יותר בני נוער מכירים אותי מאשר אני מכיר אותם..)

 
ב. לנסות להבין אותם

מה מדליק אותם? מה מניע אותם? מה חשוב להם ? מה הם מחפשים בחייהם ? 

ג. לא להתרשם

משום אמירה מפחידה או כוחננית שלהם : "אני רוצה לדפוק את הראש עם וודקה ביום שישי בערב".... 

ד. להרגיל אותם לכך שיש מבוגר משמעותי בסביבה כל הזמן . להרגיל אותם שהם יישמעו הערות מה טוב ומה לא טוב , מה נכון ומה לא ,גם כאשר התגובה שלהם לכך צינית. וכן להיות איתם כשהם 'דופקים את הראש עם וודקה ביום שישי בערב' . בשאלה שנשאל אחד מבני הנוער : מדוע להגיע למסיבות באגף הנוער הוא ענה, בין היתר: "כי יש שם מבוגרים ששומרים עלינו ודואגים לנו ". 

ה. אני מעיר הערות כל הזמן – אבל בקצרה

למשל: "מאוד מפריע לי שיש כאן סקטורים של נוער שלא מכירים אחד את השני. אתמול הייתי כאן בערב ועברו אחד על פני השני בני נוער דתיים וחילוניים ואפילו לא אמרו שלום". 

ו. זיהינו זמנים ומקומות רגישים ובהם השקענו – למשל בקיץ...הבנתי מיד עם כניסתי לתפקיד שאנחנו צריכים לפעול בלילות במקום בימים . מתוך כך אנחנו מפעילים כבר קיץ שני 'לילות לבנים לנוער' שמטרתם פעילות לנוער במקום הסתובבות בגנים ,ואנדליזם, שוטטות ושתיה . יש עבודה בשיתוף פעולה עם המוקד היישובי , הסיירים נעזרים בנו על מנת לפזר נוער שמפריע ,הורים מתקשרים לברר האם ילדיהם אצלנו ועוד ועוד ... 

ז.השלב הנוכחי – יצירת קבוצות שייכות

השקענו במשרת מדריך נוער בסיכון שמחובר כבר ביום יום ל70 בני נוער (לא חיכינו לתקציבי משרד החינוך שממאנים להגיע ...). אנו פועלים ממש בימים האלה לחיבור כל נער ונערה לקבוצת שייכות ,תוך בניה של מנהיגות חיובית המחוברת אלינו תוך בחינת הערכים שלאורם אנחנו הולכים כל הזמן.

 
השלב הבא – רתימת ההורים

בעצם, הגורם המשמעותי ביותר של כל מתבגר ומתבגרת ....אבל מה יש לדבר כאשר בשתיים ושלוש לפנות בוקר הילדים מחוץ לבית,סימן שההורים , גם אם עובדים בהיי-טק – בעלי השכלה רחבה ועוד ...נמצאים מחוץ לתמונה באשר ליקר להם מכל .

שם השבר הגדול כיום ! ביישוב בעל חתך סוציו אקונומי גבוה...המצב מורכב יותר משום שהיכולת להדחיק מתוחכמת יותר...אבל גם לשם נגיע ... 

מה נדרש כיום מאיש נוער / חינוך / טיפול בחברה הישראלית

1.      להקדיש עצמו – ללא כחל וסרק

2.      להיות מעולה ועדכני במה שהוא עושה

3.      להיות אדם בעל ערך מוסף , מעורר השראה, יכולות משמעותיות שיקשרו אליו את הנוער ,ההורים ואנשי המקצוע

4.      להיות נכון לשנות ולהשתנות מבלי לוותר על הערכים המרכזיים בחייו ובתפישתו המקצועית

5.      בקיצור כדברי צ'רצ'יל: לדעת להיות נכון להתמודד עם 'דם יזע ודמעות'

חזרה למאמרים >>

מטרת לייף סנטר היא לתת לכם כהורים ואנשי מקצוע את ההזדמנות לבנות קשרים איתנים ועמוקים עם ילדיכם. קשרים שישנו את אווירת ביתכם, כתתכם ויהפכו את מכלול חווית החינוך לחיובי ומהנה. על מנת לראות כיצד תוכלו לממש את הפוטנציאל שלכם כהורים וכמחנכים, ולעזור לילדיכם לממש את הפוטנציאל האנושי שבם. לימדו על הקורסים שלנו להורים ולאנשי מקצוע.
18 - 12
שאל שאלתך