english
אודות הגיל
שעת סיפור
שאלות ותשובות - ילדים בגילאי 6-12 שנים
מאמרים - ילדים בגילאי 6-12 שנים
חנות
פורום
חפש לפי נושא: חפש שאלות המכילים את המילה\מילים:

מכות בין ילדים

שלום. בתי בת 6.5, בכיתה א\'. לאחרונה שמעתי סיפור מאמא של החברה הכי טובה שלה שהדאיג אותי מאוד. ילד אחד דרש מבתי ללכת איתו מכות, בתי פנתה לשתי החברות שלה וציוותה עליהן ללכת מכות ביניהן כדי שהזוכה תייצג אותה מול אותו ילד. כאשר הן סירבו, אמרה שלא תהיה החברה שלהן. בסוף ילדה אחת בעטה בשניה. בזה זה הסתיים.
כאשר דיברתי עם בתי על הנושא, אמרה שהיא אכן היתה צריכה לעשות מלחמה מול אותו ילד והיתה זקוקה למלאך משלה. וכיוון שהיה צורך רק במלאך אחד, אז היא חשבה לעשות תחרות ביניהן. הנושא הזה כל כך רחוק ממני, כי תמיד הייתי "ילדה טובה" שקשה לי לדמין אותי במקומה, קשה לי להבין אותה ולכן גם קשה לי להסביר לה למה זה לא בסדר. מה אתם הייתם אומרים לבתי?
קראתי את מכתבך, וכדי לענות אני רוצה להתייחס לפרטים של האירוע ולשאול שאלות שיובילו אותך למחשבה ומציאת תשובות.
קודם כל, חשוב שתקשיבי לאינטואיציה שלך האמהית שגורמת לך לדאוג על מה שקרה בבית הספר. אני מבינה אותך במה שכתבת בסוף מכתבך -- הנושא רחוק ממך כי היית ילדה טובה...משהו כל כך השתנה מאז שהיינו ילדים בבית הספר, ומבוגרים רבים מספרים שכל האווירה, ההתנהגויות והיחס היו שונים לחלוטין כשהיו תלמידים צעירים. מה שאת מתארת בכיתה א' באמת מדאיג, והמצב בבתי ספרינו רק מדאיג יותר בכיתות הגבוהות יותר.

אני מקווה שתוך כדי מחשבה וגילוי התשובות לשאלות הבאות, תגלי את התשובות הנכונות עבור בתך.
מאיפה בתך קיבלה את הרושם שהיא צריכה לתת מענה לילד הזה? הרי היא יכלה לברוח ממנו; ללכת לשחק עם החברות ולהתעלם ממנו. למה היא לא חשבה ללכת למורה או ליועצת כדי לבקש עזרה או הגנה? מאיפה היא קיבלה את הרעיון "לעשות מלחמה?" מאיפה היא קיבלה את הרעיון שהיא צריכה למצוא חברה שתהיה "המלאך" שלה? איזה נוהלים או פרוטוקלים יש לבית ספר לעזור לילדים כשהם צריכים עזרה? מה משפיע על בתך בחייה -- טלוויזיה? מחשב? ווידיאו? סרטים? האם מישהו משגיח על ההשפעות הלא מתאימות לילדה בת 6.5? 

בבית הספר, המורים, היועצת, המחנכות, וכו' צריכים לשדר לילדים מסר חזק שהם שומרים עליהם, דואגים להם, ולא נותנים להם לפגוע אחד בשני. הם צריכים לבנות בתוך המערכת דרכים שונות לתת לילדים לנוח מהצורך להגן על עצמם מילדים אחרים. האיום "אני לא אהיה החבר שלך..." הוא מאוד נפוץ, וגורם לילדים רבים לעשות ולעסוק בדברים שאינם צריכים לעשות רק כדי לשמור על החברות. כשהמורים מספקים להם את ההגנה הנכונה, הילדים יוכלו להרפות. זה מאוד דומה לאחים בבית שסומכים על ההורים לשמור עליהם מהפגיעות, ומדברים איתם על הערכים ועל הדרך לכבד אחד את השני. 
לצערי, ההגנה והדאגה הזאת מצד בית הספר כמעט לא קיים מספיק בימינו. כהורים, אנחנו צריכים לקחת את האחריות ולהגן על ילדינו.

מה להגיד לבתך? קודם כל, את רוצה למצוא את הזמן המתאים לדבר על העניינים. יותר חשוב מלדבר על העניין הספציפי הזה הוא להשקיע זמן ביחסים. בבוקר לפני שהיא הולכת לבית הספר, כמה דקות של שיחה, ארוחת בוקר ביחד, וכו'.. איך את יכולה "להיות איתה" גם כשהיא בבית הספר? פתק בתיק? תזכורת על מה עושים יחד אחרי הלימודים? הנחיות איך היא יכולה להשיג אותך אם היא צריכה?....וכו' אחרי הלימודים, גם הנוכחות שלך בחייה חשובה: הכנת אוכל ביחד, שיחות, לקרוא ביחד, וכו'...הסה"כ של כל הדברים הללו ייתן לבתך קרבה אליך ובסיס בטוח. הבסיס הבטוח הזה ירכך את לבה ויניע אותה להתנהגויות אכפתיות במשך הזמן. בהזדמנות הנכונה, את יכולה לדבר על הנושא של הבריונות בבית הספר, ותוכלי לשאול אותה מאיפה היא חשבה על האסטרטגיה להגיב לילד שאיים אליה. את רוצה שהיא תרגיש שהיא יכולה לספר לך כל דבר בלי שתבהלי. אם היא פתוחה לשיחה, אפשר לדבר על איך להגיב למצבים כאלה.

אני כותבת את הדברים בקצרה. אפשר ללמוד יותר מהמאמרים באתר, מהספר החשוב "למה זה כל כך מסובך?!" ע"י דר' גורדון ניופלד, או בקורס "הכוח להיות הורה." פעם הכל היה מובן מאליו, אבל היום כבר לא. אנחנו ההורים צריכים את התובנות כדי להפעיל את האינטואיציה הטבעית שלנו, ואז נצליח לגדל את ילדינו כמו שאנו רוצים. 

אני איתך,
שושנה
חזרה לשאלות ותשובות >>

מטרת לייף סנטר היא לתת לכם כהורים ואנשי מקצוע את ההזדמנות לבנות קשרים איתנים ועמוקים עם ילדיכם. קשרים שישנו את אווירת ביתכם, כתתכם ויהפכו את מכלול חווית החינוך לחיובי ומהנה. על מנת לראות כיצד תוכלו לממש את הפוטנציאל שלכם כהורים וכמחנכים, ולעזור לילדיכם לממש את הפוטנציאל האנושי שבם. לימדו על הקורסים שלנו להורים ולאנשי מקצוע.
6-12
שאל שאלתך